Lokakuussa kirjoitimme IntelliBoardin analytiikkapilottien alkuvaiheesta. IntelliBoardit oli integroitu kunkin pilotissa mukana olevan oppilaitoksen Moodle-teknologiaan perustuva Pinja LMS:iin.
Koulutuskuntayhtymä Tavastian Ella Eld on pilotin aikana kerännyt havainnot eri Intelliboardin eri työpöytien toiminnoista Padlet-seinille. Kehittämisen jatkuessa keväällä 2021 Padletien muokkaus jatkuu:
https://kktavastia.padlet.org/elel/opiskelijantyopoyta
https://kktavastia.padlet.org/elel/ohjaajantyopoyta
https://kktavastia.padlet.org/elel/kokoohjaajantyopoyta
Yhteispilotit päättyivät vuoden 2020 loppuun. Alle on koottu pilottien perusteella ajatuksiamme:
Plussat:
+ Toimiva analytiikkatyökalu Pinja LMS:n datan analysointiin
+ Intelliboard on helppoa ja nopeaa tilata järjestelmätoimittajalta
+ Mahdollistaa kattavamman raportoinnin ja analysoinnin kuin Pinja LMS:n omat toiminnot.
+ Sisältää valmiita raportteja sekä omat työpöydät/dashboardit opiskelijoille ja opettajille
+ Tarjoaa pääkäyttäjille oman selainpohjaisen käyttöliittymän, jonka kautta pääkäyttäjät voivat hallinnoida IntelliBoardia sekä tarkastella Pinja LMS:n ylläpidon kannalta hyödyllisiä raportteja
+ 3/2021 julkaistava Intelliboard Next voi tuoda uusia ominaisuuksia ja paremmat visualisoinnit
Miinukset:
– Opiskelijoille ja opettajille näkyy valtavasti tietoa, josta osa on ammatillisen koulutuksen näkökulmasta turhaakin (keskiarvo, vertaaminen muiden opiskelijoiden suorituksiin). Opiskelijoiden ja opettajien työpöytiä tulisi muokata ja valita niihin käyttötarkoituksia vastaavat visualisoinnit ja raportit, jotta ensivaikutelma ei olisi kaukana kuluttajalaitteiden (esim. älykellojen) datan visualisointien muotoilusta.
– Käyttö vaatii perehtymistä. IntelliBoardin raportteja tulee osata tulkita, jotta niistä on hyötyä. IntelliBoardin hyödyntämiseksi tarvitaan ohjeistus opiskelijoille ja opettajille. Oppimisanalytiikan käyttö ei saa aiheuttaa lisätyötä heille, vaan sen pitää ennen kaikkea helppokäyttöisesti tukea opiskelijaa oppimisprosessin aikana.
– Intelliboard ei tulkitse kaikkea dataa. Tällä hetkellä erityisen harmillista on yleistyvän H5P-datan puuttuminen opiskelijan näkemistä tiedoista.
Pohdinta:
– IntelliBoardissa voi näin käytettynä analysoida vain Pinja LMS:n sisältämää dataa. Analytiikan hyödyntämismahdollisuudet Tulokset paranisivat etsimällä ratkaisuja, jotka mahdollistavat yhdistämisen muualla kertyvään, esim. opiskelijahallintojärjestelmien dataan
– Olemmeko valmiita oppimisanalytiikan käyttöönottoon? Onko organisaatiossa pohdittu, millaisia laillisia ja eettisiä velvollisuuksia ja vastuita oppimisanalytiikan käyttö asettaa? Onko perustyö kattavaan oppimisanalytiikan käyttöön kunnossa eli ylipäätään Pinja LMS:n kurssit pedagogisesti ja teknisesti riittävän laadukkaita, jotta analytiikkaa voidaan hyödyntää käyttötapausten edellyttämällä tavalla?
– Ammatillisessa koulutuksessa oppimisanalytiikan käyttöä haastaa osaamisperusteisuus ja yksilölliset opintopolut. Opiskelijoiden oppimisprosessi ei etene ryhmänä eikä Pinja LMS:n kursseille ole useinkaan asetettuna aloittamis- ja päättymispäivämääriä tai tehtäville deadlineja, koska opiskelijat hankkivat osaamistaan omassa tahdissaan.
– DOT-hanke julkaisee v. 2021 aoe.fi:ssä Moodle-kurssipohjan, jossa on sen hetkisen ymmärryksen mukaan oikeanlaiset asetukset datan laadun ja analytiikan kannalta, sekä ohjeistuksen analytiikan huomioimisesta pedagogisessa ja teknisessä suunnittelussa.
Pilotointin perusteella suosittelemme:
– IntelliBoardin pilotointia muillekin koulutuksen järjestäjille, koska sen perusteella ymmärrys oppimisanalytiikan käytöstä omassa organisaatiossa kasvaa.
– Ennen IntelliBoardin tai minkä tahansa oppimisanalytiikkatyökalun käyttöönottoa on aiheellista:
o määrittää käyttötapauksia, joihin analytiikkaa aiotaan käyttää
o tarvittaessa tehdä tietosuojan vaikutusten arviointia, tiedottaa käyttäjiä ja päivittää selosteita rekisteröityjen informoimiseksi
o miettiä, ketkä ja miten osallistetaan pilottiin (eri käyttäjäryhmät kuten pääkäyttäjät, opiskelijat, opettajat, hallinto)
o varata riittävästi aikaa pilottiin, koska oppimisanalytiikka vie mennessään ja on todennäköisesti isompi asia kuin ennalta arvioidaan
o verkostoitua muiden oppimisanalytiikkaa pilotoivien tai jo hyödyntävien kanssa, koska kokemuksien ja ajatusten vaihto rikastaa pilottia
Kirjoittajat: Riikka Lahtela (OSAO), Ella Eld ja Anu Konkarikoski (Ammattiopisto Tavastia)