Kategoriat
Blogi Tuotokset

Oppimisen johtaminen tiedolla – tilanne hankkeen päättyessä

Teksti: Anu Konkarikoski

DOT-hankkeen lopulla on aika koostaa, mihin asti kahden koronapandemian värittämän vuoden aikana oppimisanalytiikan hyödyntämisessä – tai kuten hankeverkostossamme on ehdotettu oppimisen tiedolla johtamisessa.

Osaamisperusteisuus ja yksilölliset polut sekä ymmärrys maksuttoman sosiaalisen median rajoituksista ovat ohjanneet oppimateriaalit ja niin teoria- kuin käytännön osaamisen hankkimisen seurannan oppilaitosten omiin järjestelmiin. DOT-verkostossa tarkastelussa ovat olleet ItsLearning ja Moodle, mutta muitakin ratkaisuja on kehitteillä kuten Stadin oma ohjelmisto osaamisen hankkimisen seurantaan, Hämeen ammatti-instituutin Olli ja monessa oppilaitoksessa käytössä olevat Workseed ja Futural Skills.

Tällä hetkellä opiskelijat ja opettajat ovat löytämässä osaamisen hankkimisen etenemisen seurannan mahdollistavat työkalut. DOT-hankkeen jälkeiseen aikaan jäävät haasteet siitä, miten kunkin omaa oppimisen tapaa voisi tukea adaptoituvilla oppimateriaaleilla ja vaihtoehtoisilla tavoilla suorittaa osaamisen hankkimista sekä eri järjestelmien dataa luotettavasti yhdistelevän ennustavan oppimisanalytiikan käytön kehittäminen. Tähän nykyiset järjestelmät eivät vielä veny – ennemminkin kaikki niiden venymiskyky on jo käytetty pyrkiessä irti ryhmämuotoisesta etenemisen seurannasta.

Hankkeen aikaansaannokset

Hankkeen päätuotteet ovat

Suurelle yleisölle suunnattu infograafi eri oppimisympäristöissä syntyvän datan yhdistämisestä ja hyödyntämisestä sekä Careerian sen päälle Thinglinkiin koostama oma ohjeistus.

Oppimisanalytiikan ABC, jonka tiivistyksen päälle oppilaitokset voivat linkittää omaa ohjeistustaan
linkki

Oppimisanalytiikan käyttöönoton vaiheet


Lisäksi hyötyä voi olla DOT-hankkeen esittelystä edTech-verkostolle 11.11.2021 (pdf).

Muuta ajankohtaista

Saman hankeperheen eKampus-visiossa on paljon analytiikkaan liittyvää asiaa.

DOT-hankkeen artikkeli on eKampus-hankkeen syksyn julkaisussa.

Samaan aikaan käynnissä ollut Älykäs ohjaus -hanke on tutkinut tekoälyn käyttöä Wilma- ja Primus-järjestelmissä.

Ammattikorkeakouluissa oppimisanalytiikan käyttöä on edistänyt APOA-hanke. APOA-hankkeessa on tuotettu Oppimisanalytiikan käsikirja (pdf).

DOT-hankkeen päättyessä vuoden 2021-22 vaihteessa ovat ammatillisen koulutuksen kehittämisen saralla alkamassa OKM:n rahoittama Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian koordinoima kokonaisarkkitehtuuri- ja Helsingin kaupungin koordinoima oppimisanalytiikan laaja verkostohanke. Suosittelemme seuraaman näiden hankkeiden työtä samoin kuin OKM:n oppimisanalytiikan jaoston toimintaa.

Lisäksi oppimisanalytiikan käyttöönottoa suunnittelevan koulutuksen järjestäjän monialaisen tiimin kannattaa hakeutua täydennyskoulutuksiin ja muihin oman osaamisen kehittymistä tukeviin ammatillisen koulutuksen verkostoihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *