Kategoriat
Uncategorized

IntelliBoard-analytiikkapilotit syksyllä 2020

DOT-hankkeessa mukana olevista organisaatioista Tavastialla, OSAOlla, Careerialla ja Saskylla on käytössä oppimisjärjestelmänä Moodle. Hankkeen alkaessa Moodlemme oli päivitetty tai oltiin päivittämässä Mediamaisterin kehittämään Pinja LMS:ään. Pinjan sisäisten analytiikkatyökalujen lisäksi Mediamaisteri tarjoaa meille maksuttoman mahdollisuuden pilotoida kolmen kuukauden ajan IntelliBoardia. Pilotit on saatu vasta käynnistettyä. Kokemuksistamme tulemme raportoimaan tämän vuoden päätteeksi.

IntelliBoard on analytiikkajärjestelmä, jota Mediamaisteri tarjoaa oppimisen analytiikkaratkaisuna integroitavaksi Pinjaan. Käytännössä integrointi tehdään IntelliBoard-lisäosalla, joka tuo Pinjan valikkoon opiskelijoille näkyville Learner Dashboardin (Opiskelijan työpöytä), opettajille Instructor Dashboardin (Ohjaajan työpöytä) ja hallinnoijille Intelliboard Analyticsin.

IntelliBoard-lisäosa hyödyntää Moodlen/Pinjan dataa muodostaakseen siitä visualisointeja ja raportteja. IntelliBoard ei varastoi dataa, vaan datan jalostaminen tapahtuu lisäosassa Pinjassa. Tämä tarkoittaa, että myös visualisoinnit ja raportit menetetään, jos IntelliBoard-lisäosa kytketään pois päältä.

Havaintoja pilottien alkuvaiheessa

Ensisilmäyksillä opiskelijalle näkyy opiskelijan työpöydällä sekä hyödyllisiä että ammatillisen toisen asteen koulutuksen tarkastelukulmasta katsottuna harhaanjohtavia tietoja. Hyödyllistä on esimerkiksi kurssien edistymisestä kertova visualisointi. Sen sijaan kurssien keskiarvosta kertovat visualisoinnit eivät vaikuta tarpeelliselta tiedolta opiskelijoillemme. Yksilöllistä polkua eteneville ei ole mahdollista muodostaa järkevää lukua kohtaan ”luokan keskiarvo”, jos se nyt muutenkaan on hänelle tarpeen näkyä.

Kuvakaappaus opiskelijan työpöydästä.

Ohjaajan työpöydällä opettajat näkevät visualisointeja omien kurssiensa ja opiskelijoidensa datasta. Valikkojen kautta opettaja pääsee etsimään vielä lisää visualisointeja ja raportteja. Ensivaikutelma on raskas, vaikka joukossa on varmasti opettajan työlle tärkeää tietoa, kunhan löytää käyttötarvetta vastaavan näkymän. Hankkeen yksi tarkoitus onkin tehdä ohje, jonka avulla huomioin voi kiinnittää olennaisiin mittaristoihin.

Kuvakaappaus ohjaajan työpöydästä.

Hallinnoijan Intelliboard Analytics näyttää ensikatsomalta tuottavan kiinnostavia visualisointeja ja raportteja. Tietoähky on jälleen valtava, joten voimme todeta, että IntelliBoardin tehokas käyttöönotto vaatii perehtymistä. Jos oppisanalytiikan käyttötapaukset on jo tiedossa, niin on helpompi lähteä etsimään tietoa, joka vastaa tarpeeseen. Intelliboard Analyticsissä toiminnallisuuksia on huomattavasti enemmän. Hallinnoija voi esimerkiksi lähettää automatisoidusti raportteja opiskelijoille tai opettajille sekä luoda omia raportteja.

Kuvakaappaus: Tentin oikeiden vastausten suhde vääriin sekä opiskelijoiden opiskelun kellonajat voivat tarjota opettajalle mielekästä tietoa, kunhan datan keräämisen aikavyöhyke on tiedossa.

Myös tieto yksittäisten tehtävien oikein-väärin jakaumasta opettaja saa palautetta oman pedagogiikkansa kehittämiseen. Yllä olevan kuvan tehtävä ”Halkaisija” on ollut niin hyvin opetettu ja/tai tehtävä helppo ymmärtää, että kaikki opiskelijat ovat saaneet sen kerralla oikein. Sen sijaan tehtävä ”Leikkausviivoitus” on mennyt aluksi yhdeltä kolmesta väärin. Tästä tuloksesta opettaja todennäköisesti osaa päätellä, pitääkö asian opettamista tai ko. tehtävänantoa tarkentaa, jotta se olisi seuraavalla kerralla paremmin hallussa.

Kuvakaappaus tentin tehtävien tekemiseen liittyvästä datasta.

Kirjoittajat: Riikka Lahtela (OSAO) sekä Anu Konkarikoski ja Ella Eld (Koulutuskuntayhtymä Tavastia)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *