Aktiivisuusrannekkeet ja älykellot ovat jo arkinen osa elämäämme ja toivomme oppimisanalytiikan siirtyvän samaan joukkoon lähivuosien kuluessa.
Älykello kerää valtavasti dataa: askeleet, suoritukset (kesto, etäisyys, sijainti jne.), syke, positiivinen ja negatiivinen stressi, uni, kalorit, valon avulla ihosta mitattu happisaturaatio (pulssioksimetria) ja jopa ekg. Kellon keräämän datan perusteella puhelinsovellus antaa esim. hengitysohjeita stressitilanteessa, suosituksia nukkumaanmenosta, ruokailusta ja jopa avun kutsumiseen hätätilanteessa. Käyttäjään liittyvää dataa voidaan täydentää myös älysormusten, -sukkien ja esim. patjan alle laitettavien anturien mittaustulosten sekä muiden sovellusten yhteiskäytön avulla.
Datan avulla saa kannustavia viestejä tavoitteiden saavuttamisesta – ja suosituksia parantaa toimintaansa saman tien.
Puhelinsovelluksessa voi verrata omaa dataansa muiden vastaavien käyttäjien dataan. Se myös kannustaa nostamaan tavoitteiden rimaa maltillisesti.
Dataa on mahdollista tuoda haluamiinsa muihin sovelluksiin, mikä mahdollistaa sen vielä laajemman yhdistelyn vaikkapa oppimiseenkin.
Toisaalta älykellolta jää keräämättä kunnon kannalta olennaista tietoa kuten juoksuun, pyöräilyyn tai kuntosaliin liittyvät suorat terveysvaikutukset. Tämä saattaa kannustaa valitsemaan vain niitä lajeja, jotka parhaiten kerryttävät älykellon dataa. Maailmalta tunnetaan myös esimerkki Garmin-brändin palveluiden useamman vuorokauden katkoksesta: liikunnan määrä laski monella radikaalisti. Oman vastuun ulkoistaminen tietokoneohjelmalle ei tässä tilanteessa koitunut liikkujan hyödyksi. Kaikkien dataa hyödyntävien on hyvä olla tarkkana myös mittausten mahdollisista virheistä ja epätäydellisyyksistä ja jatkaa edelleen myös omien aivojen käyttöä.
Vastaavasti myös erilaiset oppimisen järjestelmät keräävät monipuolisesti erilaista dataa käyttäjistään: askelista kohti kokonaisten tavoitteiden haltuunottoa, lokitietoja aktiivisuudesta järjestelmissä eri vuorokaudenaikoina tai vaikkapa simulaattorisuoritusten asteittaisesta kehitymisestä. Analytiikan avulla data voi tarjota älykellon kaltaisia näkymiä opintojen etenemiseen. Missä olen hyvä? Missä kaipaan vielä harjoitusta? Miten olen kehittynyt? Parhaimmillaan oppimisanalytiikan visualisoinnit motivoivat älykellon lailla oppijaa eteenpäin opintopolulla.